Waarom?

Door de oprichting van een samenwerkingsverband tussen Gambia en Nederland wil Stichting Stop Malaria bijdragen aan de bestrijding, behandeling en preventie van malaria. De werkzaamheden zijn echter breder georiënteerd dan deze doelstelling met betrekking tot malaria. De stichting verzorgt in beide landen tevens activiteiten ten behoeve van de volksgezondheid; welzijn, professionele en persoonlijke ontwikkeling.

De start in Gambia heeft verschillende voordelen, waaronder dat het land relatief een klein gebied beslaat en er in Gambia een sterke behoefte is aan ontwikkeling en verbetering van de levensomstandigheden.
In Gambia is het risico om malaria op te lopen zeer groot. Zoals in veel landen op het Afrikaanse continent is ook in Gambia malaria voor niemand een onbekende ziekte. Vrijwel iedere Gambiaanse inwoner kent iemand die malaria heeft gehad of heeft het zelf ervaren.

Stichting Stop Malaria start met een ziekenhuisproject.
Dit houdt in dat er in Gambia een ziekenhuis gebouwd wordt naar professionele maatstaven, maar met oog voor de Gambiaanse cultuur (waaronder de Gambiaanse waarden en tradities), zodat het letterlijk en figuurlijk zo dicht mogelijk bij de lokale bevolking staat. Het reilen en zeilen van het ziekenhuis zal zoveel mogelijk in handen komen van lokale professionals. Ditis belangrijk om verduurzaming te kunnen realiseren.

Hoe gezond zij er ook uit zien, zij lopen elke dag de kans om de dodelijke ziekte Malaria op te lopen.

Gambia, officiële naam ‘The Gambia’, ligt aan de noordwest kant van Afrika, geheel omringd door Senegal en aan de westzijde aan de Atlantische Oceaan.
Met een oppervlakte van 11.300 km² (ongeveer een derde deel van Nederland) is Gambia het kleinste land op het vasteland van het Afrikaanse continent.